Deși motivele pentru care adresezi întrebări sunt multiple și variate, informațiile pe care le primești înapoi drept răspuns, vor depinde foarte mult de tipurile de întrebări pe care le aderesezi.
Există un timp și un loc pentru fiecare tip de întrebare, iar înțelegerea diferențelor dintre aceste tipuri este esențială pentru a te asigura că primești informațiile de care ai nevoie.
Există cinci tipuri de întrebări:
– întrebări închise;
– întrebări deschise;
– întrebări care influențează răspunsul;
– întrebări de reamintire sau de analiză/procesare;
– întrebări retorice.
Întrebările închise sunt de obicei ușor de răspuns.
Răspunsurile la acest tip de întrebări este, de obicei, un da sau un nu
De exemplu: ”Ai terminat raportul?”
Uneori, întrebările închise necesită alegerea dintr-o listă de opțiuni posibile, o decizie.
De exemplu: ”Vrei să ne vedem la tine la birou sau în oraș la o cafea?”
Întrebările închise au următoarele caracteristici:
- îți oferă fapte;
- sunt ușor de răspuns;
- răspunsul poate fi dat rapid;
- cel care pune aceste întrebări păstrează controlul conversației.
Acum, ia în considerare utilizarea întrebărilor închise în următoarele situații:
- ca întrebări pentru startul unei conversații, deoarece interlocutorului îi este ușor să răspundă și nu este obligat să dezvăluie prea multe despre persoana sa,
- pentru a testa înțelegerea asupra a ceea ce se discută,
- pentru a întrerupe un monolog
Întrebările deschise permit un răspuns mult mai elaborat, mai lung și facilitează obținerea de mai multe informații din partea celui care a primit întrebarea.
Întrebările deschise au următoarele caracteristici:
- îi cer respondentului să gândească și să reflecteze;
- îți vor oferi păreri și sentimente;
- îi înmânează respondentului controlul conversației.
Acum, ia în considerare utilizarea întrebărilor închise în următoarele situații:
- pentru a dezvolta o conversație și a deschide pe cineva care este destul de tăcut;
- pentru a afla mai multe despre o persoană, despre dorințele, nevoile și problemele ei și așa mai departe;
- pentru a face oamenii să-și dea seama de amploarea problemelor lor și să-și lărgească perspectiva.
Întrebări care influențează răspunsul
O astfel de întrebare îndreaptă răspunsul respondentului într-o anumită direcție.
De exemplu, poți întreba un angajat, ”Cum te descurci cu noul sistem de raportare?”
Această întrebare determină persoana să se gândească la modul în care interacționează și gestionează acest sistem, dar, într-un mod foarte subtil, include sugestia că poate angajatul nu găsește acest sistem ca fiind unul potrivit, ușor de folosit, etc.
Întrebări de reamintire sau de analiză/procesare
Acest tip de întrebări este utilizat atunci când este necesară extragerea din memorie a unor informații sau un proces de gândire sau un anumit tip de analiză.
O simplă întrebare de reamintire ar putea fi: ”Când trebuie să faci revizia la mașină?” Acest lucru necesită ca respondentul să-și amintească unele informații, o amintire sau un fapt.
Întrebările legate de proces necesită mai multă gândire și analiză și/sau împărtășire de opinii.
De exemplu, un recrutor poate întreba ”Ce abilități poți aduce acestei organizații pe care ceilalți candidați nu le poate aduce?”.
Întrebări retorice
Întrebările retorice sunt uneori amuzante și nu necesită un răspuns.
Sunt adesea folosite de vorbitori în prezentări pentru a determina publicul să gândească.
De exemplu: – ”Voi sunteți urmașii Romei?” (Mihai Eminescu)